منو

یادگیری زبان آموز محور ۲۰۲۴ Student-centered Learning (SCL)

یادگیری زبان آموز محور

همه ما در طول دوران تحصیل ما از مدرسه تا دانشگاه تجربه کلاس هایی را داشته ایم که در آن کلاسها صرفا مدرس و یا استاد متکلم وحده بودند و ما مستمعی بیش نبودیم. معمولا پس از گذشت زمان کوتاهی در این کلاسها، اکثر شاگردان خوابشان می گرفت و حوصله نشستن در کلاس را نداشتند. به دلیل عدم وجود تعامل در چنین کلاسهایی میزان یادگیری و فهم شاگردان از مطالب تدریس شده پایین بود. این یک متد قدیمی است که به آن یادگیری استاد محور هم گفته میشود. یعنی استاد محوریت کلاس بوده و صرفا در نقش یک ارائه دهنده، مفهوم را ارائه میداده و شاگردان صرفا یادداشت میکردند.

طبق تحقیقات دانشگاهی، دانش آموزان زمانی موفق می شوند مطلبی را بیاموزند که آن موضوع برایشان مهم باشد. در یادگیری دانش آموز محور، علاقه دانش آموزان باعث آموزش می شود. یادگیری دانش آموز محور به دانش آموزان این فرصت را می دهد که در مورد دو چیز تصمیم بگیرند: چه مطالبی را یاد می گیرند و چگونه آن را یاد می گیرند. (این مفهوم گاهی اوقات به عنوان یادگیری شخصی نیز شناخته می شود.) برخلاف رویکردهای معلم محور، SCL دانش آموزان را به عنوان رهبر و تصمیم گیرنده در یادگیری خود درگیر می کند.

به عنوان مثال، در دبیرستان پوردو پلی‌تکنیک در ایندیاناپولیس، دانش‌آموزان در کلاس SCL شرکت می‌کنند، تا بتوانند چالش‌های دنیای واقعی را که توسط شرکای اجتماعی ایجاد می‌شود حل ‌کنند. چگونه دانش‌آموزان در دنیای آینده با 9 میلیارد نفر زندگی می‌کنند. دانش‌آموزان تحقیقات خود را برنامه‌ریزی می‌کنند، راه‌حل پیشنهاد می‌کنند، ایده‌های خود را به معلمان و اعضای جامعه منتقل می‌کنند و پیشرفت خود را در حین حرکت ارزیابی می‌کنند. معلمان به هدایت این فرآیند کمک می کنند، اما محتوا، زمان و انگیزه به خود دانش آموزان بستگی دارد.

SCL می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و از شاگردی به شاگرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، برنامه های موفق SCL دارای برخی ویژگی های مشترک به شرح ذیل هستند.

  • تاکید بر یادگیری پروژه محور
  • ارتباط عمیق بین برنامه درسی و علایق دانش آموزان
  • ارزشیابی به عنوان ابزاری برای سنجش یادگیری و کمک به رشد دانش آموزان
  • بازخورد معنا دار برای دانش آموزان و خانواده ها
  • برنامه های آموزشی متناسب با تک تک دانش آموزان
  • انعطاف پذیری و سازگاری – به ویژه در تغییر به یادگیری مجازی

یادگیری دانش آموز محور واقعا چه حسی برای دانش آموزان دارد؟ جادا جانسون، فارغ التحصیل ارشد از دبیرستان آزمایشگاهی بروکلین، این تفکر را ارائه کرد: «معلمان به دانش‌آموزان بیشتر از دانش‌آموز نگاه می‌کردند. با ما به عنوان افرادی با ایده ها و دیدگاه های خودمان رفتار می شد که در کلاس ها و اداره مدرسه گنجانده شده بود. آزمایشگاه بروکلین به من قدرت استفاده از صدایم را داد. حالا نمی ترسم بلند شوم و نظرم را بگویم.»

در دنیای آکادمیک امروزه، تلاش مدارس مدرن بر روی گراییدن هرچه بیشتر کلاس به سمت دانش آموز محور شدن هست. زیرا طبق تحقیقات دانشگاه کمبریج، بالاترین سطح یادگیری زبان آموزان در صورتی رخ میدهد که کلاس با محوریت زبان آموز اداره شود.

بر اساس همین اصول عملی و ثابت شده، ما در آموزشگاه زبانهای خارجی پردیسان تلاش می کنیم تا یک محیط آموزشی زبان آموز محور داشته باشیم و به زبان آموزانمان کمک می کنیم تا با تعامل بیشتر از یادگیری یک زبان جدید لذت ببرند.

بلاگ های مرتبط