منو

فناوری در آموزش زبان

فناوری در آموزش زبان

پیشرفت تکنولوژی در همه عرصه ها امری انکار ناپذیر است و حوزه آموزش زبان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود.در این مقاله به اختصار به بررسی الفبای تکنولوژی درآموزش زبان انگلیسی می پردازیم و کلید واژه های علمی به کار گرفته شده در این بستر را مورد توضیح و تفسیر قرار می دهیم.

CMC چیست؟

کلید واژه CMC مخفف عبارت C0MPUTER-MEDIATED COMMUNICATION می باشد.
به عبارت ساده تر در فضای ذکر شده فرآیند آموزش و یادگیری از طریق سیستم الکترونیکی انجام میگیرد.بدین معنا که فضای فیزیکی جای خود را به فضای اصطلاحا مجازی میدهد و زبان آموزان و مدرسین در فضای مجازی آموزش و یادگیری را تجربه می کنند.فضای فیزیکی face to face و فضای انلاین CMC نامگذاری می شود.

فناوری در آموزش زبان

تفاوت ها و مزیت های face to face و CMC

ویژگی اول :
در فضای CMC زبان آموزان میتوانند هم به صورت Synchronous و هم به صورت Asynchronous از فضای آموزشی بهره مند شوند.
حال این سوال پیش می آید که فضای Synchronous و Asynchronous به چه معناست؟

Synchronous:
در این فضا زبان آموزان و مدرس به صورت همزمان وارد محیط آموزشی مجازی می شوند و فرآیند آموزش در زمان مشخصی شروع و خاتمه می یابد .به عنوان مثال میتوان اکثر کلاس های انلاین مرسوم را در این زمره قرار داد.

Asynchronous:
در این فضا مدرس محتوای آموزشی را تولید و در اختیار زبان آموزان قرار می دهد و زبان آموز در زمان مطلوب و مناسب به فضا رجوع می کند و یادگیری را آغاز میکند.در این فضا زبان آموز قادر خواهد بود با توجه به نیاز و محدودیت زمانی خود در مسیر یادگیری قرار گیرید که البته این موضوع learner autonomy در خوری میطلبد.

شایان ذکر است در فضای آموزشی face to face متاسفانه زبان آموز شانس بهره گیری از فضای Asynchronous را نداشته و کل فرایند آموزش صرفا به محیط فیزیکی کلاس محدود می شود.در این راستا اصطلاحا گفته میشود که کلاس های CMC که به صورت Asynchronous برگزار می شوند قابلیت Ubiquitousness دارند حال آنکه فضا های face to face فاقد این مزیت هستند.
ویژگی دوم : برخورداری فضاهای CMC از اِلِمان و عنصر Anonymity of the medium می باشد.

Anonymity of the medium چیست؟

این ترمینالوژی به این نکته می پردازد که در فضای SYN.CMC زبان آموزان و مدرسین در فضایی قرار می گیرند که امکان گفتمان “بدون بر ملا شدن هویت فیزیکی”شان را خواهند داشت. به عبارت ساده تر زبان آموزانی که از اعتماد به نفس کمتر برخوردارند یا اصطلاحا non-vocal هستند میتوانند ارتباط بهتری با این نوع از فضای آموزشی برقرار کنند.حال آنکه در فضای face to face این ویژگی مطلقا وجود ندارد.

معرفی کلید واژه NETICQUTTE در این میان خالی از لطف نیست!

Netiquette چیست؟

این واژه برای اکثریت یاد آور کلمه Etiquette میباشد. اما با این تفاوت که این بار منظور احترام به زمان ، فضا و شخصیت و همچنین پهنای باند افراد در فضای مجازی -آموزشی می باشد. قطعا و یقینا پایبند بودن به اصول گفتاری و رفتاری مناسب یکی از پایه ترین اصول در حضور در فضای آموزشی آنلاین می باشد.

بلاگ های مرتبط