منو

راهکارهای ساده برای بهبود تلفظ ۲۰۲۴

راهکارهای ساده برای بهبود تلفظ ۲۰۲۴

افراد با اهداف مختلف در کلاسهای زبان شرکت می کنند و آنچه که میان تمام این اشخاص به عنوان یک هدف مشترک شناخته می شود، یادگیری یک زبان جدید با هدف ایجاد ارتباط با سایرین است. بی شک بزرگترین بخش از این ارتباط به صورت کلامی صورت می گیرد. پس درست و صحیح ادا کردن واژگان اهمیت بسزایی در کیفیت و فهم کلام و گفتار دارد. فردی را تصور کنید که از دانش لغت و ساختار دستوری خوبی در زبان انگلیسی برخوردار است ولی در ادای کلمات مشکل دارد و به اصطلاح mispronunciation (تلفظ اشتباه) زیاد دارد. این مسئله باعث می شود که مخاطب او نیز در فهم منظور آن فرد دچار مشکل و یا حتی اشتباه شود.
به این جملات نگاهی بیندازید و روی کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده است تمرکز کنید – آیا می دانید چگونه آنها را تلفظ کنید؟

“Wear loose comfortable clothing.”
“The patterns look very similar, but there are subtle differences between them.”
“Keep your receipt in case you want to bring it back.”
“This edition contains a new preface by the author.”

در بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای انگلیسی زبان، انواع مختلفی از لهجه‌ها وجود دارد، اما افراد با لهجه‌های متفاوت تلفظ صحیحی از لغات بالا دارند. وقتی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، لازم نیست انگلیسی یا آمریکایی به نظر برسید. تلفظ خوب یعنی فهمیده شدن; یعنی اینکه مخاطب ، کلام شما را متوجه می شود. داشتن تلفظ خوب لزوما به این معنی نیست که شما در لندن یا نیویورک متولد شده باشید تا بتوانید لغات را به خوبی ادا کنید. جالب است که بدانید بسیاری از افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی می باشد، عاشق شنیدن زبان انگلیسی با لهجه اسپانیایی، ایتالیایی یا فرانسوی هستند! بنابراین، چگونه می توانید روی تلفظ خود کار کنید تا مردم از سراسر جهان به راحتی شما را درک کنند، حتی اگر لهجه بومی خود را حفظ کنید؟ در اینجا ۵ نکته مهم برای تمرین و کامل کردن تلفظ شما وجود دارد.

۱.گوش دادن

گوش دادن به نمونه هایی از گفتار معتبر بهترین راه برای بهبود تلفظ شما است. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد – یک فیلم را در نسخه اصلی آن تماشا کنید، به پادکست‌هایی درباره موضوعی که به زبان انگلیسی علاقه دارید گوش دهید (می‌توانید پادکست های British Council را امتحان کنید)، حتی گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند کمک کند. سعی کنید به لحنی که افراد استفاده می کنند توجه کنید. شما می توانید برای تمرین کردن از روش ‘Shadowing’ استفاده کنید. Shadowing به معنای گوش دادن به یک جمله یا عبارت کوتاه، و سپس تکرار آن، تلاش برای تقلید صداها، لحن و استرس کلمات و توجه به حرکت دهان و زبان در هنگام صحبت کردن است. این تکنیک ساده ولی تاثیرگذار تلفظ شما را به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

۲.صدای خودتان را ضبط کنید.

هنگامی که Shadowing را تمرین کردید، می‌توانید صحبت کردن خود را ضبط کنید. در مورد موضوعی که به آن گوش داده اید و یا در مورد آن مطلبی خوانده اید صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید. در یک تمرین دیگر می توانید یک تصویر را توصیف کنید و صدای خود را ضبط کنید. به صدای ضبط شده خود گوش کنید و هر صدا یا لغتی را که با آنها مشکل دارید یادداشت کنید – این کلمات / صداها را به آرامی تمرین کنید و سپس دوباره خودتان را ضبط کنید. براحتی متوجه بهبود تلفظ خود خواهید شد.

۳.جدول فونتیک انگلیسی را یاد بگیرید.

الفبای آوایی بین المللی (IPA) یک نمایش بصری از صداهای مختلف است. همه دیکشنری ها دارای Phonetic Alphabet یا جدول آوایی از کلمات هستند تا بدانید چگونه آنها را تلفظ کنید. آشنایی با این جدول مفید است زیرا همانطور که می دانید، املای انگلیسی همیشه با تلفظ آن مطابقت ندارد. به حروف “ough” در کلمات ‘though’, ‘through’, ‘tough’, ‘ought’ نگاه کنید. حدس زدن نحوه بیان آن کلمات بدون کمک دشوار خواهد بود.

۴. از دیکشنری استفاده کنید.

علاوه بر فرهنگ لغت‌های چاپی که به شما الفبای آوایی یک کلمه یا تلفظ را می‌دهند، لغتنامه‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید روی آن کلیک کرده و به کلمه‌ای که گفته می‌شود گوش دهید و نحوه تلفظ آن لغت را یاد بگیرید.

۵. تمرین کنید.

زبان های مختلف صداهای متفاوتی دارند و دهان ما با آن صداها سازگار می شود. ساختن برخی صداها از نظر فیزیکی برای ما بسیار دشوار است، زیرا در زبان مادری ما وجود ندارند. درست مانند زمانی که در حال یادگیری یک ورزش یا حرکت فیزیکی جدید هستید، مهم است که دهان خود را آموزش دهید که چگونه صداهای جدید ایجاد کند – هر چه بیشتر تمرین کنید آسان تر می شود. به عنوان مثال، بسیاری از سخنرانان اسپانیایی با تفاوت بین صدای /b/ و /v/ مشکل دارند. صدای /b/ را با چسباندن لب ها به هم و سپس رها کردن صدا در می آوریم. صدای /v/ مشابه است اما دندان های بالایی شما باید قبل از رها کردن لب پایین شما را لمس کنند. هرچه بیشتر این کار را تمرین کنید، آسان تر می شود.

در نهایت، اگر هنوز در تلفظ اشتباه می کنید، احساس بدی نداشته باشید. با تمرین قطعاً می توان بهتر شد.

تحریریه دپارتمان انگلیسی

بلاگ های مرتبط