منو

ترنسکرایب (transcribe) کردن چیست و چه کاربردی دارد؟

ترنسکرایب (transcribe) کردن چیست و چه کاربردی دارد؟

لیسنینگ (listening) مهارتی است که هر زبان آموزی باید برای تقویت آن برنامه ریزی کند و تمرین زیادی داشته باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های شنیداری، تمرین لیسنینگ فعال است و ترنسکرایب کردن نقطه ایده‌آلی برای شروع است. اما پیش از آن باید به معنای ترنسکرایب کردن بپردازیم:

فرآیند تبدیل محتوای صوتی و تصویری به متن را که ممکن است به دلایل گوناگون انجام شود، ترنسکرایب کردن (Transcribe) می‌گویند.

به گزارش VOA Learning English ، اکثر دانشجویان خارجی که مجبور به تقویت زبان انگلیسی خود می باشند اغلب از معلمین خود می‌پرسند که چگونه می‌توانند مهارت های شنیداری خود را بهبود بخشند. آزمون‌های بین المللی مانند تافل (TOEFL iBT) و آیلتس (IETLS) زبان آموزان را ملزم به قبولی در آزمون شنیداری انگلیسی می‌کنند. کارشناسان آموزش ترنسکرایب کردن زبان انگلیسی گفتاری را به عنوان یک استراتژی عالی برای زبان‌آموزان خود توصیه می‌کنند. در اینجا دلایل اصلی این توصیه مطرح شده‌است:

۱. تنها گوش دادن به یک فایل صوتی برای تقویت درک شنیداری ممکن است کسل کننده باشد. ترنسکرایب کردن کار شما را جالب و سرگرم کننده می‌کند.

۲. برای زبان‌آموزان انگلیسی، درک مکالمات کوتاه و طولانی به زبان انگلیسی برای تقویت مهارت‌های عمومی انگلیسی یا آمادگی برای آزمون‌ها بسیار مهم است. بهترین راه برای درک واژگان رایج، عبارات اصطلاحی و ساختارهای دستوری خاص مورد استفاده در گفتار، تمرین ترنسکرایب کردن مکالمات است.

۳. تمرین‌های لیسنینگ به زبان‌آموزان انگلیسی کمک می‌کند تا روی تبدیل صداهایی که می‌شنوند به کلمات، تمرکز کنند. سپس می توانند از توانایی های ذهنی خود برای تبدیل این کلمات به پیامی معنادار استفاده کنند. برای این مورد می‌توان مثالی از یک دانش‌آموز زبان انگلیسی زد که در ابتدا برای درک کامل یک فایل صوتی انگلیسی مشکل دارد. برای آسان‌تر کردن تمرین لیسنینگ، ممکن است سعی کند برخی از کلماتی را که می‌شنود یادداشت کند. سپس فایل صوتی را دوباره پخش می‌کند و متوجه می‌شود که کلمات بیشتری را درک کرده است و آن‌ها را نیز به لیست کلمات خود اضافه می‌کند. دانش‌آموز از طریق گوش دادن و سپس ترنسکرایب کردن مکرر همه آنچه را که فهمیده است، پس از چندین دور پخش مجدد فایل متوجه می‌شود که نه تنها کل متن را ترنسکرایب کرده‌است، بلکه اکثر واژگان را نیز به خاطر سپرده‌ است.

به گفته کارشناسان آموزش، بهترین راه برای شروع تقویت لیسنینگ، یافتن نمونه‌های ضبط شده صوتی یا تصویری و ترنسکرایب کردن آنهاست. این کار می‌تواند با کلیپ هایی از فیلم‌ها، آهنگ‌ها، مصاحبه‌های رسانه‌ای یا هر قطعه جالب دیگری صورت گیرد. گوش دادن مکرر به بخش‌هایی از ضبط و یادگیری از اشتباهات زبان‌آموزان را قادر می‌سازد تا مهارت‌های شنیداری خود را بهبود بخشند.

بلاگ های مرتبط