منو

آزمون وای ال ای (YLE) ۲۰۲۴

یکی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی برای سنجش سطح زبانی کودکان آزمون YLE میباشد که 4 مهارت گفتاری (Speaking) ، شنیداری (Listening) ، درک مطلب (Reading) و نگارش (Writing) کودک را مورد ارزیابی قرار میدهد. این آزمون مخفف Young Learners English Test میباشد که هر ساله توسط دانشگاه کمبریج (Cambridge) برگزار می شود. یکی از دلایل مهم طراحی این آزمون تشویق و ترغیب کودک شما به دریافت مدرک بین المللی در مسیر زبان آموزی میباشد. این آزمونها به صورت کاملا خلاقانه و سرگرم کننده و در قالب بازی طراحی شده است تا کودک شما بدون استرس و اضطراب آزمون بتواند مهارت های زبانی خود را ارزیابی کند.

این آزمون به صورت شفاهی و کتبی و در 3 سطح برگزار میشود. طبق طبقه بندی CEFR آزمون Starters معادل سطح Pre-A1 ، آزمون Movers معادل سطح A1 و آزمون Flyers معادل سطح A2 میباشد.
این آزمون ها برای سنین 7 الی 12 سال طراحی شده و هزینه شرکت در آزمون حدود 55 یورو میباشد. نمره دهی در این آزمون به 2 صورت کلی و جزئی میباشد تا والدین عزیز با دریافت نمره جزئی بتوانند نقاط ضعف فرزند خود را تشخیص داده و در راستای ارتقاء پیش بروند.

در صورت تمایل به ثبت نام در آزمون های YLE میتوانید ابتدا به سایت www.cambridgeenglish.org مراجعه کرده و به قسمت exams and tests بروید. در این قسمت آزمون مورد نظر خود را انتخاب میکنید و سپس به قسمت پایین صفحه مراجعه کرده و دکمه find a center را بزنید تا مرکز آزمون خود را تعیین کنید.

لازم به ذکر است که کودکان بعد از سن 12 سال و ورود به دوران نوجوانی برای آزمون های KET و PET آماده میشوند که در امتداد همین آزمون YLE از سوی دانشگاه کمبریج بر اساس ساختار و محتوای آزمون تهیه شده اند، که شامل کتاب های راهنما و کتاب کار میباشند.

آزمون YLE

کتاب های راهنما ، شرحی از ساختار آزمون و تکنیک ها و نکات کلیدی آزمون میباشد و کتاب کار شامل مجموعه ای از سوالات و تمرینهای آزمون میباشند که به زبان آموزان کمک میکند با سوالات آزمون آشنا شوند.
منابع آموزشی آنلاین نیز برای آمادگی بهتر زبان آموزان میتواند موثر باشد که شامل ویدیو ها و تمرینات تعاملی آنلاین میباشد.
اکنون به بررسی جزئیات هر آزمون میپردازیم:

آزمون Starters

این آزمون برای کودکان 5 تا 8 سال طراحی شده که شامل 4 مهارت و در مدت زمان 45 دقیقه برگزار میشود.
قسمت listening شامل 4 بخش و 20 سوال می باشد که 20 دقیقه زمان میبرد.
قسمت reading و writing شامل 5 بخش و 25 سوال در مدت زمان 20 دقیقه میباشد
و قسمت آخر speaking شامل 5 بخش در مدت زمان 3 الی 5 دقیقه برگزار میشود.
در قسمت speaking این آزمون، کودکان با استفاده از کلمات و عبارات ساده، به سوالات پاسخ می دهند و بیشتر راجع موضوعات ساده راجع به خودشان صحبت میکنند ، مانند خانواده، حیوانات، رنگ ها و علاقه مندی ها و ….

آزمون Movers

دومین سطح از آزمون های YLE، آزمون YLE Movers است که برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال طراحی شده و شامل ۴ مهارت است. در این سطح کودکان با سوالاتی در مورد وعده‌های غذایی، کارهای منزل، آب‌وهوا، فصل‌ها، حس‌ها و طعم‌ها روبرو می‌شوند.
مهارت شنیداری (listening) ، شامل درک متن شنیداری مانند داستان، رسانه و سوالات تکمیلی است که در 5 بخش و در قالب 25 سوال در مدت زمان 25 دقیقه برگزار میشود.
مهارت خواندن و نوشتن (reading / writing) نیز شامل فهم متن، پاسخگویی به سوالات و واژه یابی می باشد که در قالب 6 بخش 40 سوال و در مدت زمان 30 دقیقه برگزار میشود. بخش writing از نوشتن پاسخ به سوالات، نامه، پیام کوتاه تشکیل شده است.
کودکان در بخش صحبت کردن (speaking) باید به سوالات پاسخ دهند و در مورد موضوعات پیچیده تری مانند مدرسه، خرید و بازی ها صحبت کنند . این مهارت در 4 بخش و در مدت زمان 5 الی 7 دقیقه برگزار میشود. و به طور کلی این آزمون تقریبا 65 دقیقه زمان میبرد.

آزمون Flyers

Flyers سطح سوم آزمون YLE کودکان میباشد که با سوالاتی در مورد تبادل اطلاعات، برقراری و حفظ روابط اجتماعی و بیان نظرات در مورد حوادث روزانه روبرو می‌شوند. کودکان ۹ تا ۱۲ سال می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
قسمت listening شامل 5 بخش و 25 سوال میباشد که 25 دقیقه به طول می انجامد.
قسمت reading و writing شامل 7 بخش و 50 سوال در مدت زمان 40 دقیقه میباشد.
و قسمت آخر speaking شامل 4 بخش در مدت زمان 7 الی 9 دقیقه برگزار میشود.
مدت زمان کل آزمون حدود 75 دقیقه میباشد.

نتیجه آزمون نیز به شرح زیر اعلام میشود.

Pass with Distinction

کودکانی که نمره بسیار بالایی کسب کنند و مهارت‌های زبانی آن‌ها برتر از سطح این آزمون باشد، این عنوان را دریافت می‌کنند.

Pass with Merit

دانش‌آموزانی که نمره بالا کسب کنند و مهارت‌های زبانی آن‌ها در سطح مناسبی باشد، این عنوان را دریافت می‌کنند.

Pass

دانش‌آموزانی که مهارت‌های زبانی آن‌ها به اندازه کافی توسعه یافته است و نمره قابل قبولی دریافت کنند، این عنوان را دریافت می‌کنند.

Not Passed

دانش‌آموزانی که مهارت‌های زبانی آن‌ها به اندازه کافی پیشرفت نکرده و نمره قابل قبولی نداشته باشند، در این آزمون قبول نمی‌شوند.

بلاگ های مرتبط